24. lipnja 2025
Reading Time: 4
Min.
publikationen
Obavještavamo vas o važnim nadolazećim izmjenama vezanim uz proširenje sustava fiskalizacije u Republici Hrvatskoj – Fiskalizacija 2.0.
Zakon o fiskalizaciji izglasan je na sjednici Hrvatskog sabora, te objavljen 13. lipnja 2025. godine u Narodnim novinama br. 89/25. Ovim
Zakonom stavlja se izvan snage dosadašnji Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom (NN br. 133/12 – 114/23) te se uspostavlja jedinstveni porezni i pravni okvir za:
- fiskalizaciju svih računa kod krajnje potrošnje u segmentu B2C (engl. business to customers),
- izdavanje i fiskalizaciju eRačuna između poreznih obveznika u segmentu B2B (engl. business to business), te
- fiskalizaciju računa izdanih između poreznih obveznika i javnih tijela u segmentu B2G (engl. business to government).
eRačun = račun koji je izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku (XML formatu), a koji omogućuje njegovu automatsku i elektroničku obradu.
Sukladno Zakonu o fiskalizaciji, obveznici izdavanja i zaprimanja eRačuna, kao i provedbe njihove fiskalizacije, su sljedeći subjekti:
- Porezni obveznici s poslovnim nastanom u Republici Hrvatskoj – tj. oni koji imaju sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u tuzemstvu i koji su upisani u registar obveznika PDV-a.
- Porezni obveznici koji nisu u sustavu PDV-a, ali su obveznici poreza na dohodak od samostalne djelatnosti prema Zakonu o porezu na dohodak, i obveznici poreza na dobit prema Zakonu o porezu na dobit, a imaju sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u tuzemstvu
- Tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna te proračuna JLRS-a, upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
Dakle, Zakon o fiskalizaciji primjenjuje se na eRačune koje proizlaze iz tuzemnih transakcija, odnosno transakcija koje podliježu oporezivanju hrvatskim PDV-om (neovisno o tome jesu li oporezive ili oslobođene sukladno hrvatskom Zakonu o PDV-u), uključujući i primljene predujmove, pod uvjetom da su izdavatelj i primatelj eRačuna porezni obveznici sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj.
Zakon o fiskalizaciji stupa na snagu 1. rujna 2025. godine, dok je njegova primjena predviđena u različitim fazama. Najvažnije izmjene bit će u primjeni od 1. siječnja 2026. godine. Do tog datuma poduzetnicima je osigurano prijelazno razdoblje za prilagodbu novom sustavu poslovanja.
U nastavku Vam donosimo pregled ključnih novosti Zakona o fiskalizaciji i početak njihove primjene:
I. Fiskalizacija u B2C segmentu
Od 1. rujna 2025.
- Omogućava se korištenje digitalnih certifikata izdanih od strane pružatelja usluga povjerenja / pouzdanih pružatelja usluga povjerenja u RH za potrebe fiskalizacije računa.
- Ukida se dostava podataka o poslovnim prostorima putem obrasca Prijava podataka u sustav fiskalizacije.
- Ukida se fiskalizacija pratećih dokumenata te se ukida mogućnost dostave podatka o čeku kao načinu plaćanja.
Od 1. siječnja 2026.
- Postupak fiskalizacije primjenjivat će se na sve obveznike fiskalizacije u krajnjoj potrošnji, neovisno o načinu plaćanja (gotovinom, karticama, transakcijskim računom i ostalo).
- Uvodi se obveza fiskalizacije u djelatnostima prodaje u kojima se pretežni dio vrijednosti pro meta odnosi na maloprodaju dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica.
- Ovjera uvezane knjige računa obavljat će se putem sustava ePorezne, te se pojednostavljuje postupak prijave podataka o poslovnom prostoru koji se odnose na radno vrijeme i radne dane
II. Fiskalizacija u B2B i B2G segmentu
Od 1. rujna 2025.
- Svi obveznici razmjene eRačuna te informacijski posrednici imat će mogućnost testirati sustave za razmjenu eRačuna, fiskalizaciju eRačuna te eIzvještavanje kako bi bili spremni za punu primjenu Zakona o fiskalizaciji.
Od 1. siječnja 2026.
- Uvodi se obveza izdavanja i zaprimanja eRačuna za sve obveznike u sustavu PDV-a.
- Uvodi se i obveza zaprimanja eRačuna, neovisno o PDV statusu, za sljedeće subjekte: trgovačka društva, obrtnike, osobe koje obavljaju slobodna zanimanja, tijela državne u prave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, te proračunske i izvanproračunske korisnike upisane u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
Od 1. siječnja 2027.
- Uvodi se i obveza izdavanja eRačuna za subjekte koji nisu u sustavu PDV-a, uključujući trgovačka društva, obrtnike, slobodna zanimanja, tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te proračunske i izvanproračunske korisnike upi sane u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
Page 2
III. Tehničke novosti i digitalizacija
Fiskalizacija eRačuna provodit će se putem softverskog rješenja koje automatski preuzima potrebne podatke iz eRačuna, omogućujući njihovu validaciju i prijavu u sustav Porezne uprave.
Dodatno se uvodi eIzvještavanje – novi digitalni kanal za dostavu podataka o izdanim, zaprimljenim, odbijenim i naplaćenim eRačunima. Time se Poreznoj upravi omogućuje praćenje statusa računa u stvarnom vremenu. Porezna uprava planira lansirati FiskAplikaciju, jedinstvenu platformu za upravljanje fiskalizacijom i eIzvještavanjem.
Posebno je važno naglasiti kako je Porezna uprava pozvala sve porezne obveznike da do kraja 2025. usklade svoje interne šifrarnike roba i usluga s Klasifikacijom proizvoda po djelatnostima Republike Hrvatske, 2025. (KPD 2025.).
Radi omogućavanja nesmetane tehničke provedbe Zakona, Porezna uprava je na svojim stranicama objavila tehničke specifikacije za eRačune i eIzvještavanje, čime je dan temelj za razvoj i prilagodbu IT sustava svih poreznih obveznika.
IV. Preporuka za poduzetnike
S obzirom na opseg najavljenih promjena i utjecaj na svakodnevno poslovanje, preporučujemo svim poduzetnicima da pravovremeno analiziraju i prilagode svoje IT sustave, usklade interne evidencije robe i usluga s Klasifikacijom proizvoda po djelatnostima (KPD 2025) do kraja 2025. godine te educiraju zaposlenike o novim obvezama.