NEWSLETTER – Izmjene poreznih propisa od 1. siječnja 2025.

15. January 2025 | Vrijeme čitanja: 8 Min

Stupanjem na snagu izmijenjenih poreznih propisa iz područja poreza na dohodak, doprinosa, poreza na dodanu vrijednost, lokalnih poreza te općeg poreznog zakona, od početka 2025. godine kreće nova porezna reforma.

U nastavku smo za Vas pripremili najznačajnije izmjene i dopune.

Zakon o lokalnim porezima

Najvažnija izmjena se tiče obveze jedinica lokalne samouprave da uvedu porez na nekretnine.

  • “Novouvedeni” porez na nekretnine plaćat će domaće i strane pravne te fizičke osobe koje su vlasnici nekretnina na dan 31. ožujka za godinu za koju se porez utvrđuje. Za novogradnju mjerodavan je trenutak izvršnosti uporabne dozvole, dok se za nekretnine koje se koriste bez uporabne dozvole porez utvrđuje od dana početka korištenja nekretnine. Obveza plaćanja poreza na dohodak i/ili drugih poreza temeljem obavljanja djelatnosti te prijava prostora kao nekomercijalnog smještaja ne utječe na utvrđivanje statusa nekretnine za potrebe poreza na nekretnine, odnosno ne oslobađa plaćanja poreza.
  • Porez na nekretnine plaća se godišnje prema rješenju Porezne uprave, u iznosu od 0,60 do 8,00 EUR/m² korisne površine nekretnine. Rok za plaćanje je 15 dana od dana donošenja rješenja. Visinu poreza propisuje predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave odlukom. Ako predstavničko tijelo ne propiše visinu poreza, primjenjuje se minimalni iznos od 0,60 EUR/m². Promjene koje utječu na utvrđivanje porezne obveze primjenjuju se od sljedeće kalendarske godine.

Zakonom su također predviđene iznimke od plaćanja poreza na nekretnine, i to za sljedeće slučajeve:

    • Nekretnine koje služe za stalno stanovanje.
    • Nekretnine iznajmljene na temelju ugovora o najmu za stalno stanovanje, pri čemu se stalnim stanovanjem smatra iznajmljivanje u trajanju duljem od 10 mjeseci u poreznom razdoblju.
    • Javne nekretnine i nekretnine namijenjene institucionalnom smještaju osoba.
    • Nekretnine koje su u poslovnim knjigama trgovačkih društava navedene kao namijenjene prodaji, ako je od dana unosa u poslovne knjige do 31. ožujka godine za koju se porez utvrđuje proteklo manje od šest mjeseci.
    • Nekretnine preuzete u zamjenu za nenaplaćena potraživanja, ako je od dana preuzimanja do 31. ožujka godine za koju se porez utvrđuje proteklo manje od šest mjeseci.
    • Nekretnine koje zbog proglašenja prirodnih nepogoda u određenom poreznom razdoblju nisu podobne za stambeni prostor.
    • Nekretnine za koje se na temelju svih okolnosti može utvrditi da je onemogućena njihova stambena namjena – utvrđuje se postojanjem infrastrukture, opreme ili uređaja koji zamjenjuju priključak na infrastrukturu. Teret dokazivanja onemogućenosti leži na poreznom obvezniku.
    • Nekretnine u vlasništvu jedinica lokalne samouprave koje se nalaze isključivo na teritoriju te jedinice lokalne samouprave.
    • Nekretnine koje domaćinu, prema propisima koji uređuju ugostiteljsku djelatnost, služe za stalno stanovanje.

Zakon o porezu na dohodak

  • Povećanje osobnog odbitka – iznos osobnog odbitka povećava se s EUR 560,00 na EUR 600,00.
  • Povećavaju se iznosi osobnog odbitka za uzdržavane članove obitelji i utvrđenu invalidnost.
  • Razredi oporezivanja – podiže se prag za primjenu više stope poreza na dohodak s EUR 50.400 na EUR 60.000.

Nove gornje granice stopa poreza na dohodak:

Jedinica lokalne samouprave

Niža stopa

Viša stopa

Općina 15% – 20% 25% – 30%
Grad 15% – 21% 25% – 31%
Veliki grad i grad sjedišta županije 15% – 22% 25% – 32%
Grad Zagreb 15% – 23% 25% – 33%
  • Oslobođenje za povratnike – iseljeni hrvatski državljani bit će oslobođeni plaćanja poreza na dohodak 5 godina uz uvjet da su u inozemstvu boravili neprekidno najmanje 2 godine.
  • Izjednačavanje pripadnosti poreza od turističkog i ugovornog najma – u oba slučaja određuje prema mjestu gdje se nalazi nekretnina odnosno smještajna jedinica.
  • Novosti u oporezivanju paušalnim porezom za osobe koje ostvaruju primitke od iznajmljivanja nekretnina u turizmu. Jedinice lokalne samouprave će se rangirati u četiri kategorije.

Kategorija jedinice lokalne samouprave prema indeksu turističke razvijenosti

Iznos paušalnog poreza u eurima i centima

I 100 − 300
II 70 − 200
III 30 − 150
IV,0 20 − 100

Godišnji paušalni porez na dohodak i dalje se utvrđuje kao umnožak broja kreveta te visine paušalnog poreza po krevetu određenog Odlukom o visini paušalnog poreza za djelatnosti iznajmljivanja i smještaja u turizmu koje je donijelo predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave.

  • Dohodak od otuđenja nekretnina – novim zakonskim izmjenama (članak 58. Zakona o porezu na dohodak) uvode se iznimke utvrđivanja dohotka od otuđenja nekretnina. Neke od promjena su sljedeće:
    • Dohodak od otuđenja nekretnina ne oporezuje se ako je nekretnina ili imovinsko pravo otuđeno nakon dvije godine od dana nabave odnosno nakon dvije godine od dana kada je nekretnina osposobljena za uporabu, ako je nekretnina izgrađena, rekonstruirana ili je promijenila oblik i namjenu.
    • Iznimno, dohodak od otuđenja nekretnina i imovinskih prava oporezuje se ako je otuđeno više od tri nekretnine iste vrste ili više od tri imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana stjecanja nekretnine ili imovinskog prava odnosno u razdoblju od pet godina od dana kada su stečene nekretnine osposobljene za uporabu u slučaju izgradnje, rekonstrukcije ili promjene oblika i namjene.
    • Troškovi ulaganja za koje porezni obveznik posjeduje vjerodostojne isprave te troškovi otuđenja mogu se odbiti kao izdaci.
  • Dohodak od najma – novim zakonskim izmjenama (članak 62. Zakona o porezu na dohodak) uvode se iznimke koje će omogućiti oslobođenje od oporezivanja u slučajevima kada se nekretnina ili pokretnina iznajmljuje bez ostvarivanja primitaka.
    Očekuju se i promjene iznosa neoporezivih primitaka, odnosno povećanje iznosa sljedećih neoporezivih primitaka:
    – nagrada za radne rezultate – EUR 1.200
    – otpremnine za odlazak u mirovinu – EUR 1.500
    – naknada za odvojeni život – EUR 300

Zakon o doprinosima

  • Izmijenjena je mjera kojom se poslodavci oslobađaju od plaćanja doprinosa za zdravstveno osiguranje, a koja se odnosila samo na mlade osobe s kojom je ugovor o radu na neodređeno potpisan do 30 godine njegova života, na način da poslodavci mogu koristiti oslobođenje za svakog radnika koji prvi put sklapa ugovor o radu na neodređeno vrijeme, bez obzira na prethodni staž u mirovinskom osiguranju, do godine dana od početka radnog odnosa.
  • Poslodavci koji su započeli koristiti oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu i za osobu koja se prvi put zapošljava, zadržavaju stečena prava, odnosno uređuje se prijelazno razdoblje korištenja prava na oslobođenje od obveze doprinosa tako da poslodavci koji su započeli koristiti oslobođenje prema odredbama Zakona o doprinosima, na snazi do 31. prosinca 2024. godine, nastavljaju koristiti oslobođenje prema odredbama toga Zakona do isteka.

Zakon o porezu na dodanu vrijednost

  • Ključna promjena je povećanje praga za ulazak u sustava PDV-a s EUR 40.000 na EUR 60.000,00. Porezni obveznici koji su ispod navedenog praga mogu najkasnije do 15. siječnja 2025. godine predati zahtjev za brisanje iz registra obveznika PDV-a. Napominjemo da iz sustava PDV-a ne mogu izići u roku od 3 godine od registracije oni porezni obveznici koji su u registar obveznika PDV-a ušli na vlastiti zahtjev do 31.12.2024. Državljani Europske unije više neće imati obvezu registracije za PDV temeljem rezidentnosti; već će se i na njih primjenjivat novi pragovi.
  • Porezni obveznik sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u drugoj državi članici ima pravo primijeniti oslobođenje od plaćanja PDV-a iz čl. 90. Zakona o PDV-u (biti mali porezni obveznik u RH), ako su kumulativno ispunjeni sljedeći uvjeti:
    – godišnji promet u Europskoj Uniji nije bio veći od 100.000,00 €
    – vrijednost isporuka dobara i usluga obavljenih u tuzemstvu nije bila veća od 60.000,00 €.
  • Da bi mali porezni obveznik primijenio oslobođenje od PDV-a u državi članici u kojoj nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište, treba ispuniti i sljedeće uvjete:
    • treba dostaviti prethodnu obavijest državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta
      za primjenu oslobođenja od PDV-a bit će mu dodijeljen individualni identifikacijski broj za oslobođenje samo u državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta
    • Za primjenu oslobođenja od PDV-a, dodijeljen je individualni identifikacijski broj za oslobođenje samo u državi rezidentnosti. Porezni obveznik koji koristi oslobođenje od PDV-a u Republici Hrvatskoj, a nije njen rezident, nije obvezan registrirati se za potrebe PDV-a niti podnositi PDV prijavu za isporuke koje su obuhvaćene tim oslobođenjem.
    • Porezni obveznik tromjesečno dostavlja izvješće o ukupnoj vrijednosti isporuka u svojoj i drugim državama članicama ili prijavljuje “0” ako nema isporuka, u roku od mjesec dana. Ako prijeđe godišnji prag prometa u EU-u, mora obavijestiti državu sjedišta unutar 15 radnih dana i prijaviti isporuke od početka tromjesečja.

Opći porezni zakon

  • U slučaju nepodnošenja propisane mjesečne i godišnje porezne prijave u postupku utvrđivanja porezne obveze poreznim rješenjem utvrđuje se i odgovornost člana društva. Članovi društva za utvrđenu obvezu odgovaraju solidarno s poreznim obveznikom, kao jamci platci, a izjavljena žalba na navedeno porezno rješenje ne odgađa njegovo izvršenje.
  • Dostava poreznih akata i drugih pismena koja nisu porezni akti koje izdaje porezno tijelo prilagođava se elektroničkoj komunikaciji te je propisano da sudionik registracijom ili prijavom u elektronički sustav poreznog tijela daje izričit pristanak za dostavu pismena elektroničkim putem.
  • Proširuje se obveza podnošenja poreznih prijava ili drugih podataka potrebnih za oporezivanje putem ePorezne na fizičke i pravne osobe obveznike poreza na dobit, obveznike koji ostvaruju dohodak od samostalne djelatnosti, obveznike poreza na dohodak od iznajmljivanja kuća, stanova, soba i postelja te objekata za robinzonski smještaj putnicima i turistima i organiziranja kampova i članove posade broda u međunarodnoj plovidbi.
  • Uvodi se mogućnost sklapanja upravnog ugovora s Poreznom upravom putem elektroničkog servisa. Nadalje, prijedlog za sklapanje upravnog ugovora s Poreznom upravom za porezni dug do visine 10.000,00 € ne mora sadržavati prijedlog sredstva osiguranja naplate.
  • Zastara prava na naplatu porezne obveze, kamata i troškova ovrhe ne teče ni u slučajevima u kojima porezno tijelo nije bilo u mogućnosti pokrenuti postupak naplate da porezni obveznik nema pravo na povrat plaćenog poreza i pravo na kamate po uplatama koje se odnose na carinu, ako je navedene uplate porezni obveznik izvršio nakon nastupa zastare.
  • Porezni nadzor može započeti u roku od tri godine od početka tijeka zastare prava na utvrđivanje porezne obveze te su prošireni slučajevi u kojima se porezni nadzor može obavljati u roku od šest godina od početka tijeka zastare prava na utvrđivanje porezne obveze. Kod Obavijesti o poreznom nadzoru brisan je činjenični temelj kao njezin obvezni element, a zbog digitaliziranja i informatiziranja postupka poreznog nadzora, propisano je izdavanje zapisnika o poreznom nadzoru u elektroničkom obliku.
  • Kod otpisa dospjeloga poreznog duga treba postojati potvrđeni plan restrukturiranja u predstečajnom postupku kojim je utvrđeno da se dug otpisuje. Kod pljenidbe novčanih sredstava ovršenika na računima promjena je propisivanje da rješenje o ovrsi na temelju ovršne ili vjerodostojne isprave doneseno u skladu s odredbama ovoga Zakona, Financijska agencija izvršava bez odgode po izvršnosti rješenja.

■■■

Molimo Vas da imate na umu činjenicu da je zakonodavstvo sklono čestoj promjeni. Ovaj newsletter se stoga nužno temelji na našem razumijevanju i ispravnom tumačenju zakona i prakse u vrijeme izdavanja ovog newslettera. Ovaj newsletter se neće ažurirati s obzirom na promjene u zakonodavstvu do kojih dođe nakon izdavanja ovog pisma.

NEWSLETTER_Porezna reforma 2025